Rävjakt och vårkänslor

 

Kollar in mina Åsbohöns med sina tre Myskankor som är inhägnade i hönsgården sedan en vacka tillbaka.

De tittar lite irriterat på mej, dom är vana att få härja fritt i trädgården…

Men så kom ju den där räven på besök ,inte bara en gång utan tre snabba anfall under tre dar och med resultat att ett gäng höns och en tupp fick sätta livet till.

Med rävar är det ju så att har de fått ett matställe så återkommer dom- jobbigt.

Jag har kluvna känslor till rävar. Dels  känner jag glädjen att de hämtat sej från skabben, en skabbräv är en smärtsamt sorglig syn som vi dragits med länge nu här på östkusten. Tovsig avskavd päls med köttsår efter maniskt kliande tills de fryser ihjäl eller svälter ihjäl. Så detta med att man inte vill att de ska använda min hönsgård som matställe. Många mornar har det varit rävspårning nu, bara för att komma på hur den rör sej. Det visar sej att den smyger upp bakom bodarna från skogen och ytterligare än kommer upp från E22an över berget. Jo- det är två för de har olika ”skonummer” så att säga !

 Åsbohönsen ingår i Svenska genbanken en klassisk gammal bondhöna i regnbågens alla färgen som flyger upp i träd om natten, bra ruvare och stryktålig dvs klarar både kyla o regn samt taskiga matförhållanden om det kniper.

Mitt dilemma är nu om jag ska ringa lokala jägaren o sätta ut en rävfälla ( en bur alltså -inget annat grymt) eller låta hönsen trängas i hönsgården?! Väl medveten om att om jag låter bli så kommer jag inte kunna släppa ut hönsen i år och om jag gör det så är alla uppätna inom två veckor…

Fokuserar på mina tomaterplantor istället och gläds åt ljuset som vinner tid för varje dag som går. Om ca två månader kommer de här små spetorna till plantor att prunka med små frukter i växthuset ! På fönsterbrädan står även omplanterade ansade perlagoner, nya blad spricker fram som planerat. Tänker på Bojes ” Visst gör det ont när knoppar brister” att möta våren vapenlös…

Fler skulle fokusera på det, att skippa vapen alltså. EU-partlamentet röstade 18-19 februari igenom en ny försvarpolitik där man nu accepterar kärnvapen är det sjukt eller  är det sjukt ?? EU – den fredsbevarande stål och kolunionen… så fort man kan glömma sitt syfte och så farligt när rädslor och majoriteten män samlas i beslutsförande ställning = leka krig ! Irriterande faktum att Kärnteknisk forskning och kärnkraft också är en del av kärnvapen produktionen i världen… Har kört ett par debatter om kärnkraft och slutförvar denna vecka – och inser att många unga står helt chockade när de lär sej om relationerna uran och energi+ vapen + miljöeffekter.

Solen värmer , det våras… Tre veckors solskens instrålning  på jorden motsvarar all nu känd fossilenergi… Tänk vilka möjligheter med 49 veckor till godo!

Knoppar sväller och våren är på väg- i like – det finns hopp !

Kommentera

