Närmare vårdagjämning..

Trädgårds drömmar

Det våras, under gårdagen konkade jag fram stora zinkbaljan o lät Myskankorna få sej ett uppfriskande vårbad. Det var uppskattat eftersom de har varit  instängda i hönsgården med hönsen ett par veckor nu pga räveländet. Samtidigt var det stora kompostdagen ca ½ton mull kördes ut i trädgården via skottkärra. Mullen kommer dels från vårt Clivus Multrum- en mulltoa modell container där toa och köksavfall reduceras till en 3e del av sin volym o återgår i lokala kretsloppet i form av näringsrik mull. Övrig mull är hönsgårdens välmixade ytlager som är rena kväveraketen i trädgårdslandet. Allt detta är till stor nytta i den sandjordsträdgård om 4000 kvm som bara väntar på att komma igång.

Årsmötes tider- vårtider…

Det duggar ju tätt med årsmöten nu med alla NGOs- ideella föreningar som bidrar till samhällsbyggandet, demokrati och levande bygder. I helgen var jag i Kastlösa by på södra Öland- Mörbylånga kommun.  Miljöpartiet i regionen vars årsmöte samlat ett 30tal från hela länet under trivsamma former. Det blev fältvandring på Allvaret = Världsarvet. Både lärka o tranor visade upp sej som självklara vårambassadörer. Vi diskuterade grön rehabilitering, infrastruktur, nya uppfinningar o framtids satsningar. Söndagen startade i Kyrkan med en genuin kulturell aktivitet – den fantastiska fresk målningen som är ett dokument av tidsandan 1953. Försoning , efterkrigs tid, återuppbyggnad… Tankvärt helt klart.Konstnären  är från den kända Halmstadgruppen , Waldemar Lorentzon under beteckningen Altarfresk ( målat på blöt putsyta) ” Den återvändande Kristus”- väl värd ett besök för turistande Ölänningar.

Vårdagjämning närmar sej o jag kan inte sluta tänka på Tjernobylkatastrofen och dess effekter..

Min generation var tonåringar jag minns hur jag gick runt i trädgården 1986- det hade regnat under natten o morgonen.  Jag gick på trädgårdslinjen en odlare en skördare är mitt kall, den goda jordens försvarare. Det spirade vårgrönt men ändå var jag sorgsen för jag visste , hörde hur de varnade att regnet förde med sej radioaktivitet. Så lömskt tänkte jag så livfullt och ändå så förrädiskt dödligt ingen smak, ingen lukt, kan inte se bara oroas av känslan av förorening som strålar sej igenom kroppsceller, cancer helvetet… Funderar mycket nu när flera av mina jämnåriga knappt 40 år icke rökare har bröstcancer, livmodercancer osv VARFÖR ? Har det ökat – ja sa en ny rapport om Kalmar läns cancerfall det har fördubblats i länet -VARFÖR!? Är det pga av vår radioaktiva berggrund ( radon) eller den polymerklusterindustri (plastindustri) som är belägen i länet eller det faktum att vi har 3 reaktorer belägna i Oskarshamn- Kärnkraft som tydligen dagligen ventilerar ut microskopiska mängder radioaktivitet ??? – eller har Tjernobylskuggan även fallit över oss.

Träffade en forskare som lånade hem en geigermätere- sån radioaktivitets mätare, den gav utslag på regnvattnet från takrännorna under de där dagarna 1986…i Stockholm. Jag minns inte att jag någonsin hörde raopporter om detta på nyheterna ?? Jag minns inte hans namn det var en konferens i ett helt annat syfte, för länge sedan, men gud va jag skulle vilja prata med honom nu !

Finland nästa..

Är nämligen påväg till Finland och Olkilouto och forskningscenter för slutförvar ONKLO där av min djupdykning i säkerhet och effekter. Läser den officiella rapporten om strålningseffeketr/ hälsoeffekter efter Tjernobyl. Problemet är att redan 1959 frånskrevs rätten att ha talesrätten om strålningsrelaterade effekter från WHO till det kärnkraftslobbande oorganet IAEA . Rapporten som alla kärnkraftsbolag refererar till stolt och tryggt är att Tjernobyl endadst orsakat 56 döda samt 4000 fall av sköldkörtelcancer i tre länder !????

Noteras att enbart Ukraina menar från sin chef ( Nikolai Omelyanets) vid Nationella kommissionen för radioaktivt skydd följande siffror: 500 000 döda kanske fler av de 2 miljoner som direkt drabbats av Tjernobyl. Enbart antalet röjningsarbetare konstateras 34 449 döda fram till mars 2006, härtill en ökad barnadödlighet med 20-30 %. Samt det faktum att tidigare så gott som okända sjukdomar exploderat i form av sköldkörtelcancer,  lekumi, Downs syndrom och andra genetiska mutationer enligt Ukrainas staliga vetenslaps center för strålningsmedicin ( Evegenia Stepanova). Dessa siffror har HELT INGNORERATS AV IAEA & WHO – detta är skandal och en katastrofal trovärdighetskris för FNs rapporteringar och graverande jävssituation anno 1959 där ett organ satt att främja kärnkraftsutbyggnad satts att följa dess negativa effekter. Trovärdigheten är lika med noll när jag ser verkligheten i vitögat.

Vitryssland som dessutom hade ett 30tal Ryska molnbombande plan som inom en 10 mils zon från Tjernobyl såg till att nederbörden inte skulle nå Moskva, drabbades också.Den offentliga rapport man la fram till 2006 påvisade en explosionsartad ökning av sköldcancer hos barn 0-18 år efter Tjernobyl fram till 2004, närmare bestämt 2 400 st. Detta endast i en åldersgrupp de över 18 år är inte dokumenterade . Dessutom är de 113 000 röjningsarbetarna från Vitryssland inte redovisade i form av levande eler döda resp följdsjukdomar. När jag besökt Vitryssland får jag veta att man på cancerklinikerna registrerar dödsfall som hjärtattack, stillestånd osv inte som död pga cancer – VARFÖR ??

Som kandiderande Europaparlementariker kommer energi frågan med trovärdighetsaspekten vara att få oberoende WHO att redovisa FAKTISKA siffror inte kosmetisk statistik som vilseleder folk och politiker att tro att kärnkraft o dess olyckor inte är farliga samt

Jag hävdar med ovan o tidigare insikter gällande hela kärnkraftskedjan från brytning i urberg till anrikning, drift och slutförvar att:

– Kärnkraften skall avvecklas!    – Globalt Uranbrytnings stopp    – Ansvarsfullt omhändertagande av genererat radioaktivt avfall

 

 

 

 

Bästa gympan som även jag har längtat efter.

2 thoughts on “Närmare vårdagjämning..

  1. Great site this akkomp.wordpress.com and I am really pleased to see you have what I am actually looking for here and this this post is exactly what I am interested in. I shall be pleased to become a regular visitor🙂

  2. great site this akkomp.wordpress.com terrific to see you have what I am actually looking for here and this this post is exactly what I am interested in. I shall be pleased to become a regular visitor🙂

Kommentera

