Har politiken semester ?

Det är mitten av juli och partipolitiken har semester…

Själv är jag mitt i livskvalitativa livet-på-landetbestyren – hemma i Lofta.

Sitter och kurar framför brasan med fönstret öppet – det ösregnar och åskar utanför. Svensk sommar i ett nötskal kan tyckas. Själv gillar jag lite avbrott på alla göromål – mitt hus och hem har 30-årskris med allt som det innebär av målning, läckande bodtak osv. 

Det är en ynnest att både ha bostad, fritid och semesterparadis på en och samma plats.

Ganska klimatsmart är det också, minimala transporter mellan hemmet och trädgården, skogen och stranden! När jag står vid vår lokala insjö ser jag Östersjöviken på andra sidan vägen. Befinner mej mellan salt och sött alltså. Västerviks kommun har för övrigt 5000 öar och 500 sjöar, riktigt lyxigt. Metar om kvällarna, mört och abborre – de senare för grillen medan mörten fryses in för kräftfiske senare i år.

 Kan notera att det är mer och frodigare i trädgården än på länge. Våren var kall, kylig och seg. Sen kom regnet och därefter riktigt het sommarvärme. Rena växthuseffekten!

Under juni kom rosnestor Lars-Åke Gustavsson med sina adepter från POM (Programmet för Odlad Mångfald) och SLU (Svenska Lantbruksuniversitetet i Alnarp). Jag hade flaggat om mitt rossamlande från torp och gårdar, och nu var det dags att utvärdera om här fanns några rariteter. Minsann, ett 20-tal nya individer till rosregistret, där mina tre ”original- Högtomtarosor” visade sig vara högintressanta. Inte minst den ovanligt mörka pimpinellen som nu kommer ner till genbanken i Helsingborg.

 Under en heldag var vi runt i min och grannarnas gamla trädgårdar och fyndade den ena märkligare rosen efter den andra. Stolt att Lofta kommer att synas på roskartan framöver!

 I trädgårdslandet odlas andra genbankssorter, dels potatisar som Blå kongo, Mandel samt Småländsk svedjepotatis. Via Eva och Björn Söderström i Eksjö kom jag att få ett gäng intressanta bönor från Nepal, varav en ”YingYang” är klart kul med sitt svart/vita mönster.  Så har jag majsfältet – dessa mångfärgade vit-gul-röd-svarta majskolvar kommer från New Mexico och indianreservatet Sky City. Ett angenämt nöje att förvalta dessa sorter till Monsantos förtret… För detta med patenterande av liv och grödor är ett fördärv för allt vad självhushållning och kretslopp heter. Under Världsmiljödagen höll vi en GMO-manifestation i Kalmar och driver nu aktivt frågan att i Astrid Lindgrens anda värna Kalmar län, detta Östersjöns solfönster, från GMO-grödor.

Så frågan är: tar politiken någonsin semester?

 Almedalen, sommarläger, debatter och artiklar pågår ju ständigt. Själv ser jag semester som perioden när man lagt av sej klockan, parkerat bilen och ”bara är” hemmavid och pysslar och fixar, käkar hemodlat och skogsplockat och mår så där oförskämt underbart bra!

Kommentera

