Kyrkan o Politiken…

Jag anser att politiken inte skall vara med och peta i Kyrkans domäner…

http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175794

Dock känns de gröna framgångarna positivt i dessa tider :

Varför ? Till vilken nytta ?

Gillar tex detta med begravningsmöjligheten – en minnesplats att komma till kulturhistorian, gravstenar över tid mer eller mindre vackra minneslundar osv

Kyrkorummet som plats inte bara för mässa men för skolavslutningar, festligheter som bröllop, dop osv

Men minst lika mycket som plats för andrum oavsett trosbekännelse. Med detta sagt så kvarstår min fundering vad tusan har partierna i kyrkan att göra ??

Det har varit kyrkoval – kyrkan som bygger på kristen värdegrund och i botten tänker jag på de 10 budorden…

Ibland skulle politiken må bra av att titta lite extra på just budorden och framförallt vad tusan pysslar SD med när man så stolt och aktivt kliver in i kyrkans hägn det förskräcker ?

Faktum är att jag efter flera helger i tjänst avstod att gå till valurnan trots mitt skattebetalande som medlem i Svenska kyrkan… I

När jag får siffrorna för valdeltagandet i ”min församling” Lofta socken är jag så frustrerad när jag ser att Sd får 17 % av rösterna här – jag mår illa !!

http://www.vt.se/nyheter/inrikesnytt.aspx?articleid=5063825

http://www.barometern.se/nyheter/TT_inrikes/sd-kraftigt-framat-i-kyrkovalet(1533764).gm

Vad gör att människor är så inskränkta att de tar till främligsfientlighet och hets mot folkgrupper som politiskt ställningstagande!

Vad gick fel i deras världsbild?

Sverige som är ett multikulturellt land uppbyggt från stenålderns samlare och jägarfolk som vandrade över ännu icke existerande nationsgränser, som med handel och bytesaffärer träffades, skapade band och relationer som också gav friskt blod och minimerade inavel med alla dess följdsjukdomar..

Vi ser spåren inom arkeologin här i Tjust med hällristningar från Brosåldern, vi bor ofta kvar på järnålders bosättningar och har även en hel del runstenar och monumentala järnåldersgravfält. Liksom järnåldern och ”nordiska vikingar” lämnat sina spår på andra sidanb Östersjön , där både bosättningar, skepp och gravar hittas med tydliga avsändaradresser de nordiska länderna. Vikin Rurik lär ha skapat och enat det Ryska riket osv. I Våra trakter hittas fynd tex elfenbens chackpjäser från sydafrika/ Indieni en stor båtgrav av Vendeltid. Gissa vad spännande relationer och äktenskap som skett genom årtusenden. Så flippar han den där mustachprydde herrn i Tyskland fram under 30-talet o skapar vår tids största massaker o folkutrotning och idag år 2009 ser vi unga och gamla Svenskar som fortfarande tror att ett folk är en genetisk unik grupp som skall bli vid sin läst- jag blir så trött.

Det fanns byar i detta land långt fram på 70 talet som var ”inavlade”  med en klart hög grad av missbildningar, sjukdomar osv

Det europeiska kungshuset är typexempel på inavel där kusingifte nyttjades för att hålla ”blåblodet” inom de Europeiska  kungafamiljerna… Hur gick det … Inte så bra… Lekumi och andra klassiska arvssjukdomar ackumulerades och tack och lov gifter sej nu även kunga husen mer folkligt och med partners från hela världen.

Så min önskelista – mixa inte politik o kyrka… SD folk växt upp se er omkring i världen och ta ansvar för oss alla som världsmedborgare!

Funderar på vart man vill komma i sin sista vila ..

Först en ekokremering ( Inte bränning utan frystorkning) och därefter att spridas för vinden att bli ”ett med naturen” det skulle passa mej fint…

Kommentera

