” Första helgen i November hänger kvar- det är allahelgons dag”

Har just bundit gravdekorationen för årets memorial resa till Kyrkogården.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/vackert-skadespel-pa-kyrkogarden(1604926).gm

Konstaterar också att detta med minnesstunder i stillhet allt mer trängs ut av komersiella tingeltangel som nu ungarna drar på Hallowen fest.

Själv tar jag & sambon en promenad när mörkret lagt sig och lyktorna glittrar på en vacker kyrkogård.

Det är min fars och farföräldrars grav i Åtvidaberg, med porlande vatten och lundholmar på denna plats.

Gravdekorationen är av doftande gran, talloch enris samt frökapslar och kärleksört som lyser i det gröna riset.

Man kan faktiskt känna generationernas närhet vid stunder som dessa i stillheten och i tanken.

Som barn sa jag alltid att ”här vill jag begravas när jag dör”,så fint tyckte jag att det var, idag är jag inte lika inne på att jordfästas över huvudtaget.

Mer för vinden eller vid någon bautasten bland mina favoritställen i naturen.

Undrar just hur det ska gå igenom ”systemen” för att vara legalt!?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3733793.svd

Kommentera

