Lev väl o lev längre

Efter sex års studier i de fyra länderna kunde forskarna konstatera att åldringarna hade mycket gemensamt. Och att det inte var generna som gjort att de blivit så gamla. Genetiken påverkar bara livslängden till tio procent, menar Buettner. I stället är det vad vi äter, hur vi rör oss och hur vi mår mentalt som avgör hur gamla vi blir. Människan kan alltså påverka sin ålder bara genom sitt sätt att leva. Och förlänga livet med tolv år.

Så i korthet är följande punkter basen för ett långt liv:

Rör dig naturligt.
Ät dig bara 80 procent mätt.
Basera din kost på fullkorn, grönsaker och nötter.
Undvik halvfabrikat.
Ät lite kött.
Drick max två glas rött vin per dag.
Ha långsiktiga mål.
Sänk tempot, stressa av.
Delta i andliga sammanhang.
Prioritera familj, nära och kära.
Umgås med likasinnade.

http://www.expressen.se/halsa/1.1942474/lev-ratt-och-forlang-ditt-liv-med-tolv-ar

2 thoughts on “Lev väl o lev längre

  1. Akko, jag ifrågasätter detta att äta mindre kött, skulle leda till ett längre liv. Min pappa som inte kan leva utan renkött och som ätit det 4-6 ggr /vecka nästan hela sitt liv, är idag 94 år. De gånger han mår dåligt så tar han sig en bit renkött med buljong och mår sedan så mycket bättre! Så kanske är det gris-och nötkött som man ska dra ner på? Jag kan annars hålla med, men det är med tanke på miljö och vilka resurser som ”köttproduktion” kräver, samt att många flera kunde få äta sig mätta om vi inte gick omvägen över vegetabliskt till animaliskt protein, dvs åt mera vegetabilier och mindre kött. En fråga för både världshungern och miljön, alltså!

    • Jag tror att naturbeteskött & Renkött är exempel på sunt kött, hade jag lagt om min kost idag hade jag nog käkat just den typen av kött.
      ”Kött i fabrik” dvs med diverse broiler foder och uppstallningar känns inte rätt. Ser tex på mina lantras höns som tar ca 135 dar från kyckling till slaktfärdig jämfört med den uppfödningsproduktion där
      man med högrikt foder får en slaktfärdig kyckling på 35 dagar- klart att det medför problem både för djurhälsan och kvaliteten på köttet.
      Kul att in far e pigg och rask- keep on the good life.

Kommentera

