Kulturbloggad

Idag har politiske landstingskollegan länkat – var tvungen o kolla in vad det var för intressant ( Jo Högberg har många läsvärda reflektioner)http://hogbergstankar.blogspot.com/

Sagt och gjort läser och blir både road och  hedrad av följande :

(Ur Högbergs blogg)

Kulturbloggen har gjort en utmaning som nu löper genom bloggosfären och jag kastar mig glatt över den med mina tre bidrag….

” Till sist så går turen till en helt annan kvinna som har miljön på sina fem och en eldsjäl av de stora måtten. Att framför hundra jägare uttrycka orden ”Shit happens” när frågan om att vargar tar hundar kommer och klara sig helskinnad. Denna Kvinna är ingen mindre än Akko Karlsson som n finner på ”Akkomp”.

Man tackar – och jag minns den där jägar debatten 2006 – och frågan om vargdödade hundar. Jo jag sa verkligen” shit happends” men även påföljande kommentar om att drivande hund är att betrakta som inkräktare i skogen , lika så betraktar vi vargen som inkräktare i hagen ( och då med skyddsjakt princip = död varg)

Jag hade dagen till ära tagit rätt på siffrorna vargdödade hundar, skadeskjutna hundar( och därtill skottdödade) samt antalet trafikdödade hundar och räknade upp denna statistik inför den församlade publiken…

Jag kan bara bekräfta att vargen dödade minst jakthundar jägarna själva + trafikdödade var mer än 10 ggr fler och jag ställde motfrågan om avskjutning skulle avhjälpa det problemet också och är det i så fall ett konstruktivt förhållningssätt ??

Kommentera

