Flyg & Far

Det är mycket om flyget i dessa dagar.

Miljöpartiet är tydliga- internt i Sverige är det järnväg som skall ges förutsättningar att vara det klimatsmarta alternativet och med statliga satsningar.

Naturligtvis behövs kompletering  med viss nodning  mellan norr o söder av flyg , men på affärsmässiga grunder i första hand. Visst kommer det behöva flyg internt för Norra/ södra landskapens kontakter mellan sig och resten av världen och medicinska transporter.

En stambana med höghastighetståg sedan dockande regionalspår i ett livskraftigt när för såväl människors arbets- studiependling  samt gods transporter.

Flyget har blivit strandsatta av naturens krafter på Island, Europas flygflotta har varit stilla stående med sina 70% fasta avgifter oavsett om de  flyger eller ej.

Frågan som dryftas nu är om det offentliga skall stödja branchen…

Mängder av kommuner och regioner pyntar upp miljoner redan i idag- i stöd för lokala flygplatser

Att liksom vid Stormen Gudrun som stormfällde vad man sa motsvarande 7 årsproduktioner skog på något dygn- göra ett tillfälligt uppskov för en bransch, som så ofrivilligt drabbas kan anstånd  med startavgifter etc kan vara lämpligt.

http://sverigesradio.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2328797&BroadcastDate=&IsBlock=

Dock är det dags att vi sätter ner foten Sverige måste bli klimatsmart och sluta lappa infrastrukturen med flyg där baonor behöver rustas och effektiviseras.

En kustjärnväg mellan Kalmar- Norrköping kan tyckas självklar om vi gör en helikopter syn över Sveriges bansystem.

Matartrafik som Stångådal och Tjustbanan är naturligtvis viktiga länkar även i framtiden för att koppla på inlandet och de pendlarstråk som går mellan skogsbygd och kustland.

Det måste ta slut på lappandet via tillfälliga flygstöd i  ett bristande infrasysten  och istället  göra ett helhetsgrepp för det regionala landsbygdsnätet runt om i Sverige för klimatsmarta resemöjligheter,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s