Sexminister!?

RFSU utmanar partierna och ställer frågan – vem blir nästa Sexminister.

Provocerande för en del – men frågan är berättigad, var står partierna när det kommer till sex är det smussel under täcket mellan två hetrosexuella som är normativa ramen för Svensk sexualpolitik eller ?

Sexualitet och sexualpolitik handlar inte enbart om sexuella handlingar utan är något mycket bredare och större. Det handlar om jämställdhet och lika villkor, hälsa och rätten att själv få bestämma över sitt liv och sin kropp. Om att få tillgång till korrekt information och preventivmedel, om att kunna bli gravid när man vill, liksom att slippa oönskade graviditeter.

Det handlar ock så om  rätten att få ge uttryck för sin sexualitet utan att bli diskriminerad, mobbad eller utsatt för andra trakasserier, liksom rätten att få säga nej till sex oavsett hur omständigheterna ser ut. Om att bli tagen på allvar om man utsätts för sexualbrott, och att inte få sin trovärdighet ifrågasatt på grund av berusning eller klädsel.

Så uppenbart är sexualitet kopplat till flera politiska portföljer som alla kräver både kunskap, insikt, förståelse och engagemang för att tända ljuset dvs öka kunskapen i beslutsfattande led. Själv brukar jag säga att sex skall vara varje individs glädje och inte besudlas av värderingar / attityder så länge det sker med de inblandade parternas samtycke och inte skadar/ våldför sig på varandra eller barn.

Jag vänder mig mot att det ofta tenderar att bli en sexualisering av de som valt att ha sex utanför den hetrosexuella ”norm” ramen- som om alla utanför den traditionella bilden av sexrelationer bara hänger sig åt sex. Som jag svarade på en enkär hurvida jag avvisade arbetssökande med” avvikande sexuell”

– Näää vet du vad jag bedömmer mina medarbetare efter kompetens förmåga i sitt arbete inte efter hur de har sex i sitt privatliv!

Kandiderar jag då till att bli sexualminister i regering efter 2010 ?

– Inte spontant men jag kommer definitivt försvara varje människas rätt till sitt eget sexualliv oavsett normer!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7391444.ab 

Läs även Amandas blogg: http://bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortal/view/BlogDetails?id=38753

http://brihed.blogspot.com/2010/07/historisk-dag-for-sveriges-alla.html

Läs även på : http://www.rfsu.se/

Kommentera

