Urspårat med banavgifter

Regeringen tänker fördubbla avgifterna för de svenska järnvägsspåren. Trafikverket varnar för att höjningen kan innebära kraftigt höjda biljettpriser och en snedvriden konkurrens gentemot bil och flyg.

http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-dubblar-banavgifter-1.1166052

De Borgliga har problem med sin klimatpolitik- att de ensidigt vill höja banavgifterna som trafikslag får oss klimatväxlare att fundera på vart borgarna varit de senaste fyra åren ?

Järnvägstrafik är den klimatsmartaste formen av transport för människor och gods sett som co2/ transportkm – för eltåg.

Att bygga ut järnvägsnätet och öka långväga transporter från väg till spår är en stor klimatinsats- men borgarregeringen gör helt om även i denna fråga …

Just nu förbereder den nya myndigheten Trafikverket i det tysta en chockhöjning av de svenska så kallade banavgiften.

Det är de avgifter som tågoperatörerna måste betala för att köra på de svenska spåren. Över en tioårsperiod ska avgifterna höjas från cirka 8,8 miljarder till cirka 15,6 miljarder kronor…

Enligt branschorganisationen Tågoperatörerna motsvarar höjningen hela det samlade rörelseresultatet hos alla de tågbolag som opererar i Sverige.

I rapporten om banavgifterna står tydligt att avgiftshöjningen troligen kommer påverka biljettpriset men också tvinga kommuner och landsting att öka sina bidrag till olönsamma regionala tåglinjer.

Myndigheterna varnar också för att tågresandet kan komma att minska om inte ”motsvarande höjning” sker på andra transportslag.

– Men hårdast slår det mot godstrafiken. Den är så konkurrensutsatt och pressad att marginalerna är små. Ökade kostnader slår direkt mot tågbolagens kunder och i förlängningen mot den svenska exportindustrin.

Att den Moderattledda regeringen med Centerstöd knappast kan få godkänt i sitt arbetet med miljöfrågor är uppenbart.

Läs mer på Ferms blog: http://gronungdom.se/politik/artiklar/ett-aekta-groent-parti-fegar-inte-ur

3 thoughts on “Urspårat med banavgifter

  1. Ping: Regeringens tåg mot järnvägen | Smygvinkeln – lite grann från en annan sida

  2. Yepp Henrik- det blev så i den röd-gröna för att ha fullfinans på bla infrastruktursatsningar- grejen är att vi gör det inte ensidigt vi följer upp så att konkurrensfördelarna kvarstår för klimatsmarta järnvägen till skillnad mot borgarna som ENSIDIGT lägger banavgift men inte andra trafikslag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s