Den motvilliga antibiotikakuren..

Hamnade på primärvårdsjouren lite hastigt och lustigt i går kväll…

Bakgrunden är naturligtvis det frimodiga livet på landet och nävarna i myllan köret… Kort och gott lyckades jag oaktsamt pilla på en liten hårstråbubbla på benet och fortsatte trädgårdsbestyren. Resultatet visade sig redan morgonen där på med en kraftigt svullen röd och geggande fläck. Fram kom alsolsprit och kompresser . Nu hjälpte inte detta – skadad var redan skedd en och annan jord eller streptokockbakterie hade löptamok under skinnet-”huslig ¨klämkirurgi” startade med sådär smärtsamt mycket gägg morgon- middag kväll idagarna tre. Sen bröt stora omsorgshetsen ut i går eftermiddag, på bara ett par timmar hade en röd svullnad blivit ett rödflammande underben som värkte och spände vid varje steg…

Blodförgiftning ?? Ringde sjukvårdsupplysningen i Kalmar län : 1177- med smidig ”-lämna nummer så ringer vi upp” funktion. Efter 14 minuter ringer en sympatisk människa som lyssnar in min ”historia”. http://www.ltkalmar.se/

”I sommarguiden på 1177.se finns råd och tips om allt från huggormsbett till hur du skyddar dig mot solen, gör rent ett skrubbsår eller vad du kan göra om du får ett fästingbett. ”

-Jaha du det låter som klassisk ”rosfeber” det ska du nog kolla upp- din närmsta joure finns i Västervik när kan du vara där!

Snacka om snabba puckar- gläds åt att vår Svenska Hälso och sjukvård är en trygghetsfaktor när det kniper…

Kollar snabbt upp på nätet : http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/rosfeber/

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Rosfeber kan debutera med feber, illamående och kräkningar och, efter några timmar, en tilltagande rodnad någonstans i huden, ofta i anslutning till ett synligt sår. Huden kan bli intensivt röd, och rodnaden kan sprida sig tämligen snabbt. Utan behandling kan tillståndet övergå i blodförgiftning (sepsis).

Om infektionen orsakas av en toxinbildande streptokock kan patienten bli mycket allmänpåverkad, så påverkad att han/hon kollapsar. Tidigare hände det ibland att patienten i efterförloppet drabbades av en reumatisk njurinflammation. Ofta är tillståndet mindre dramatiskt, patienten behöver inte bli allmänpåverkad och feber kan till och med saknas. I dessa fall orsakas sjukdomen ofta av stafylokocker.

Rosfeber behandlas med antibiotika. Diagnosen ställs vanligen lätt utifrån den kliniska bilden men kan annars ställas genom bakterieodling

Ord och inga visor på 30 minuter var vi på plats på Esplanaden Kl.21.30 och fick ett varmt mottagande, det blev kläm o känn, skalpellen åkte fram för djupare rengöring och recept på antibiotika kur a´10 dgr samt diskussion om min senaste dos av stelkramp ( sådär 20 år sedan  visade sig).

Så var man sprutad, tömnd och inslagen i kompresser med mitt eget  gruffande över att det var tusan om att man skulle åka på en penicillinkur- min tredje i detta liv och som jag aktivt försöker undvika men är tacksam att det finns att ta till vid extrema behov… En ”odlingspinne” gjorde de också för att säkra upp att det inte är nåra resistenta rackare i benet- det är nog en ”kardullstam” sa jag och refererade till min feta välmogna kompost som jag säkert ympade på kroppen när jag pillade på benet…

Medskickat var två antibiotika för natten + morgonen, något illamående med huvudvärk stupade jag i bingen.. För att vakna av ett mycket smärtande och pulsande ben i arla morgonstund kl04.45- irriterande men antagligen ren kriget under skinnet. Fick dra ner till apoteket och hämta ut mitt recept, inhandla mer klorhexodin, kompresser och sårtejp. Träffade en kompis som just fått diagnosen Borelia ( efter ett fästingbett) och skulle just till att starta sin 10dagars kur med antibiotika.  Sen fick knalla upp till Hälsocentralen för att få hjälp att kolla upp en sticka i hälen också- man vill ju inte ha ”röta” i andra benet också.. Mina barfotafötter är som lädersulor och inte helt enkla att peta runt i konstaterades- det fick bli ett gummiliknande ”dragplåster” som ska sitta i dagarna två.

Sånu sitter man här  lite  avtrubbat ”eländig” i sommarvärmen får jag nöja mej med skugga, stilla läge samt allmän bevakning av varbölder och ”rosmönstret” som redan nu halverats i storlek. Man får rita ”kartor” när man följer mönstret på benet för att bevaka att det inte blossar upp igen.  Så käkar jag mjölksyrebakterier för att behålla floran i magen trots penicillinet!  Mitt goda sommarhumör är borta med vinden och jag vill bara vara i fred och bli pigg i benen igen- tänk vad beroende vi är av vår grundhälsa och så lätt vi tar den förgivet!?

Lite tappade sugar för Gotland – Almedalen-  är det också, haltarunt med flammande ben o pillerburken i näven är ju ingen höjdare, men håller tummar för att man piggnar till har ju rätt mycket inbokat seminarier och möten…

Gläds år blommor o blader ialla fall – det är frodigt i trädgården och i ett större perspektiv är det bara småkrämpor som går över så varför gnälla över lite var och övergåeende smärta?!

Kommentera

