Marknadskrafterna och klimatsmarta kostråd

Så talas det öppet om det som många av oss spontant kände i magen …

”Livsmedelsverkets miljösmarta kostråd stoppas av regeringen, trots flera års arbete. Råden om att bland annat äta mindre kött och köpa mer närodlat anses hota frihandeln inom EU.” -säger ingressen i en artikel i restaurangvärden idag.

EU-kommissionen ansåg att Livsmedelsverket rekommendation att köpa närproducerad mat var ett handelshinder.
– Då försökte vi frångå den problematiken genom att skriva om grundproblemen istället för just närproducerat, säger Anna-Karin Johansson på Livsmedelsverket till Ekot. Istället för att rekommendera närproducerad mat tog Livsmedelsverket nu upp transportlängd, användningen av bekämpningsmedel, konstgödsel, energiåtgång och konkreta utsläpp.
Med då stoppade istället regeringen kostråden.
Jordbruksdepartementet menade att  de fortfarande kunde hindra frihandeln. Efter flera vändor där råden justerades och skrevs om blev de tillslut så luddiga att de blev svåra att förstå….

Ytterst ansvarig för beslutet att skrota de miljösmarta kostråden är landsbygdsminister Eskil Erlandsson.
– Jag kan bara konstatera att det var många påpekande från andra medlemsländer i den handelsgemenskap som vi har inom EU, säger Eskil Erlandsson till Ekot.

Åter igen visar det sig att marknadskrafter är inte i stånd att värna människa och miljö, EU och världensstater måste omvärdera sitt tiilväxtfokus till systemvillkorens ramar och för framtida generationers livsmöjligheter. Lite kostråd som är klimatsmart är bara en liten del av den omställningen måtte vi få bättre ryggrad i såväl regering som parlament framöver!

 

 

 

 

 

http://www.restaurangvarlden.se/Nyhetsarkiv/Arkiv/Regeringen-satte-stopp-for-Livsmedelsverkets-smarta-rad/

One thought on “Marknadskrafterna och klimatsmarta kostråd

  1. Jo jag reagerade faktiskt bl a genom att ta upp ordern till livsmedelsverket i en uppräkning av aktuella (dåliga) EU överstatliga inflytanden, när ett antal folkpartister nyligen skrev en något dåligt timad EU entusiastisk artikel och jag kommenterade.

    Egentligen var det för jag var sur på EU, för EU framtvingat en okonstitutionell ändring i ett riksdagsbeslut med bred uppslutning i vargfrågan. EU borde hålla en något lägre profil i att ingripa i medlemstaterna. Jag blev så sur så jag startade en egen vargblogg
    http://vargdag.wordpress.com/
    Kanske även vargpolitiker fattar den?
    Jag räknar mig som genetiker och jag tror licensjakt och tak på 210 är det snabbaste och effektivaste sättet att nå sk gynnsamt bevarandestatus för den svenska vargstammen. Andra genetiker som uttalat sig har inte tänkt igenom frågan. Taket stöds också av rovdjursutredningen SOU 2011:37 (temporärt tills inaveln sänkts), dvs jag är på samma linje som regeringens utredare.

Kommentera

