Kongresstider på gång

mars23 073

Denna helg har Centerpartiet en form som närmast kan likna ”green wash” , de säger sig vilja värna miljö och landbygd men ambitionerna kvävs av Alliansregeringens bojor. Det gäller både Kärnkrafts sveket 2009/10 då Centerpartiet gav upp 100% förnyelsebart… Det handlar om Vargfrågan, det handlar om Mineralstrategi och intrång i våra naturskydsområden och världsarv.. Gödselskatt osv osv

Det är synd för det behövs en ökad miljömedvetenhet och en åtgärdsinriktad sådan i Sveriges Riksdag…

Dessto roligare är det då att få pepp och konstruktiva samtal med alla gröna regionordföringar i Sverige samt förtroenderåd och riksdagsgrupp och partistyrelse. Vi laddar dels för Valrörelse 2014 men närmare i tid för våran Kongress i Maj. Då kommer vårt fantastiskt processade partiprogram att antas – över 10 000försag o tusentals medlemmar har under resan sedan 2011 jobbat med programmet. Vi kommer även att ta en arbetsmarknadspropposition, så angeläget i dessa tider!

För mig personligen innebär kongressen att jag åter ställer mej till partiets förfogande som PS-ledamot.
Jag har sagt det förr vi har antagligen Sveriges bästa Ps och det är en fröjd att jobba med den interna och externa politiska förankrings och utvecklingsprocessen.

Så här ser min kandidatur presentation ut :

Akko Karlsson, 44år, Lofta – Västerviks kommun – Kalmar län/ Småland
Vill du läsa mer hur jag tänker och fungerar läs på bloggen: https://akkomp.wordpress.com/

Jag är den biodlande trädgårdsentreprenören från Sveriges sydöstra landsbygd med skogen i ryggen och Östersjön i blicken. Jag en människa om talar hellre än skriver, en jäkel på legitim koppleriverksamhet = att sy ihop folk som troligen aldrig själva hade förstått att de har utbyte av varandras tankar, åsikter och idéer! Man behöver inte älska alla människor men märk väl respektera!

Jag tror på förändringskraften i att jobba praktiskt med dagspolitiken för att komma närmare gröna visioner i samhällsbygget och ser inga motsättningar i detta! I min livsstil försöker jag praktiskt leva som jag lär – bland annat ett aktivt landsbygdsval med grön el, etanol bil, åker gärna kollektivt och tåg , bevarar lantraser/ frösorter för att värna GMO-fritt och mångfald. Älskar kraften i kulturen som bejakar och berikar det skapande kreativa i oss människor.

Mitt ”förändra världen engagemang” startade i föreningsform med bland annat Djurens rätt, Greenpeace, Amnesty . Slutade käka kött i unga tonåren, efter insikten om djurfabrikernas baksida- men fick förmånen att påverka svensk jordbrukspolitik så penicillin blev förbjudet som generell foder ingrediens. Känner för Sveriges lands och stadsbygd med 10 år i Bygderörelsen Hela Sverige skall Leva. Är aktiv Kärnkraft/ kärnvapensmotståndare till förmån 100% förnyelsebart på ett dialoginriktat sätt med energibranschen. Jag gjorde en politisk prioritering i livet 2007, tog helt tjänstledigt från jobbet som fastighetsskötarchef till förmån politiken arvoderad på halvtid.

Politiska uppdrag:
Medlem i MP sedan 1998 / Västerviks kommunfullmäktige 1998-
Kalmar läns Landstingsfullmäktige /ers.styrelsen 2007- (Rödgröna majoriteten -3e miljöbästa i landet)
Vice ordf. Regionförbundet i Kalmar län-2007 ( Miljöfrågor, Östersjöfrågor samt Ungdomspolitik)
Partistyrelsen med ansvar Gröna Näringar och Energipolitiken samt ingår i vår interna valberedning.
Vill gärna stå till förfogande att representera MPs partistyrelse i dialogen både internt och externt för brobyggande, insikt och förståelse för vår gröna politik och samhällsbyggande inför valet 2014.

Avvikande åsikter: Har alltid hävdat att den småskaliga vattenkraften behövs med dagens kunnande om fisktrappor och ”ålsäkra turbiner”, där den redan är utbyggd men inte används..

Kommentera

